HOTĂRÂRE nr. 35 din 6 februarie 2025

HOTĂRÂRE nr. 35 din 6 februarie 2025
privind aprobarea procedurii de aplicare a mecanismului de stabilire și actualizare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată
EMITENT
GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 111 din 6 februarie 2025

În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 164 alin. (3) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articolul 1
(1) Prezenta hotărâre reglementează procedura de stabilire și aplicare a mecanismului de stabilire și actualizare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată.
(2) În vederea stabilirii și/sau actualizării anuale a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, procedura prevăzută la art. 164 alin. (3) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se aplică de către Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale.
(3) În aplicarea prevederilor alin. (2), Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale beneficiază de expertiza unei instituții de cercetare specializate în analiza și evaluarea de impact a politicilor din domeniul pieței muncii, contractată în condițiile legii.
Articolul 2
În aplicarea prezentei proceduri, Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale are următoarele atribuții:
a) stabilirea, implementarea, monitorizarea și evaluarea mecanismului de stabilire, actualizare și evaluare a gradului de adecvare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată;
b) prezentarea Raportului anual privind actualizarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată realizat de instituția de cercetare specializată în analiza și evaluarea de impact a politicilor din domeniul pieței muncii, prevăzută la art. 1 alin. (3), și înaintarea recomandării ministerului către Consiliul Național Tripartit pentru Dialog Social în vederea stabilirii și actualizării valorii salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată.
Articolul 3
Raportul anual privind actualizarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată conține:
a) actualizarea anuală a valorilor indicatorilor socioeconomici stabiliți pentru ajustarea salariului minim, conform setului de criterii, și a valorilor indicatorilor pentru monitorizarea și evaluarea impactului asupra mediului economic și social stabiliți potrivit prezentei hotărâri;
b) monitorizarea efectelor salariului minim și evaluarea impactului real ex post asupra pieței forței de muncă și asupra mediului economic și social;
c) calculul valorilor actualizate ale salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată în baza formulei prevăzute la art. 5 și evaluarea gradului de adecvare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, în funcție de nivelul orientativ de 47%-52% al ponderii salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată în câștigul salarial mediu brut;
d) evaluarea ex ante a impactului ajustării salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată pe baza formulei de actualizare asupra mediului economic și social prin metode statistice și econometrice avansate.
Articolul 4
(1) Criteriile avute în vedere pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată sunt cele prevăzute la art. 164 alin. (4) lit. b) din Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.
(2) Setul de indicatori necesari stabilirii/actualizării salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată sunt: rata inflației anuale prognozate, produsul intern brut, denumit în continuare PIB, prognozat, populația ocupată prognozată și câștigul salarial mediu brut lunar prognozat.
(3) Setul de indicatori pentru evaluarea anuală a impactului salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată sunt: rata sărăciei în muncă, rata sărăciei în rândul salariaților, rata sărăciei în rândul salariaților remunerați la nivelul salariului minim, rata sărăciei relative, inegalitatea distribuției salariale, indicele inegalității veniturilor, rata de ocupare total, pe grupele de vârstă: 15-24 ani, 25-54 ani, 55-64 ani și pe sexe, costul unitar al muncii și cifra de afaceri pe sectoare de activitate.
(4) Pentru aplicarea mecanismului de stabilire și actualizare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată următoarele instituții furnizează Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale datele necesare, după cum urmează:
a) Institutul Național de Statistică furnizează următorii indicatori: câștigul salarial mediu brut lunar, PIB, populația ocupată, indicele prețurilor de consum, denumit în continuare IPC, rata sărăciei relative, rata sărăciei în muncă, rata sărăciei în rândul salariaților , indicele inegalității veniturilor, rata de ocupare total, pe grupele de vârstă: 15-24 ani, 25-54 ani, 55-64 ani și pe sexe, cifra de afaceri pe sectoare de activitate și productivitatea muncii;
b) Comisia Națională de Strategie și Prognoză, denumită în continuare CNSP, furnizează următorii indicatori: rata inflației anuale prognozate, PIB anual prognozat, populația ocupată anuală prognozată, câștigul salarial mediu brut lunar prognozat.
(5) Pentru stabilirea indicatorilor prognozați se vor utiliza indicatorii din prognoza interimară de toamnă a Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză, care va fi pusă la dispoziția Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale până la data de 10 octombrie a anului curent.
Articolul 5
(1) Salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată se stabilește și se actualizează anual cu suma dintre rata medie anuală a inflației prognozate și rata de creștere reală anuală a productivității muncii prognozate, conform formulei:
(2) În înțelesul prezentei hotărâri, expresiile de mai jos au următoarele semnificații:
a) salariul de bază minim brut_t + 1: salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată actualizat pentru anul următor;
b) salariul de bază minim brut_t: salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată în vigoare, aferent anului curent;
c) rata medie anuală a inflației se calculează scăzând 100 din indicele mediu anual al prețurilor de consum, care măsoară evoluția de ansamblu a prețurilor mărfurilor cumpărate și a tarifelor serviciilor utilizate de către populație în anul curent față de anul precedent conform Ordinului președintelui Institutului Național de Statistică nr. 14/2007 privind metodologia anchetei statistice a prețurilor de consum al populației;
d) rata inflației_t + 1/t: rata medie anuală a inflației prognozată de Comisia Națională de Strategie și Prognoză pentru anul următor față de anul curent;
e) productivitatea muncii prognozată se calculează ca raport între produsul intern brut prognozat și populația ocupată prognozată, indicatori furnizați de Comisia Națională de Strategie și Prognoză;
f) rata de creștere reală anuală a productivității muncii_t + 1/t se calculează pe baza productivității muncii prognozate pentru anul următor față de productivitatea muncii prognozată pentru anul curent, utilizând valori reale pentru produsul intern brut;
g) câștigul salarial mediu brut lunar reprezintă media la nivel național a sumelor brute plătite salariaților de către agenții economici în perioada de referință, cuprinzând: sumele brute plătite din fondul de salarii pentru timpul lucrat și pentru timpul nelucrat, sumele brute plătite din fondul de salarii sub forma drepturilor în natură și ajutoarelor bănești, sumele brute acordate salariaților, ca stimulente, din profitul net al unității, sumele brute plătite din alte fonduri decât din fondul de salarii, conform Ordinului președintelui Institutului Național de Statistică nr. 614/2008 privind metodologia cercetării statistice pentru costul forței de muncă;
h) câștigul salarial mediu brut lunar prognozat reprezintă câștigul salarial mediu brut lunar prognozat pentru anul următor de Comisia Națională de Strategie și Prognoză;
i) produsul intern brut este egal cu suma valorilor adăugate brute ale diferitelor sectoare instituționale sau ale diferitelor ramuri de activitate, la care se adaugă impozitele și se scad subvențiile pe produse care nu sunt repartizate pe sectoare și ramuri de activitate, conform Ordinului președintelui Institutului Național de Statistică nr. 193/2009 privind stabilirea Metodologiei de elaborare a conturilor naționale nefinanciare în România;
j) populația ocupată, conform Ordinului președintelui Institutului Național de Statistică nr. 147/2021 privind aprobarea metodologiei cercetării statistice Ancheta forței de muncă în gospodării (AMIGO), cuprinde persoanele cu vârste cuprinse între 15 și 89 de ani, în ani împliniți, la sfârșitul săptămânii de referință, care în cursul săptămânii de referință se încadrau în una din următoarele categorii:
(i) persoane care în cursul săptămânii de referință au lucrat cel puțin 1 oră contra plată sau pentru obținerea unui profit, inclusiv lucrătorii familiali care colaborează la întreprinderea familială;
(ii) persoane care au un loc de muncă sau o întreprindere și care au fost temporar absente de la lucru în cursul săptămânii de referință, dar au avut o legătură formală cu locul de muncă, în condițiile în care următoarele grupuri au avut o legătură formală cu locul de muncă: (I) persoanele absente de la lucru din cauza concediilor de odihnă, a organizării timpului de lucru, a concediilor medicale, a concediului de maternitate sau de paternitate; (II) persoanele aflate la cursuri de formare profesională pentru locul de muncă; (III) persoanele aflate în concediu pentru creșterea copilului, care primesc și/sau au dreptul la un venit sau la prestații legate de locul de muncă sau al căror concediu pentru creșterea copilului ar trebui să dureze cel mult 3 luni; (IV) lucrători sezonieri în extrasezon, în cazul în care îndeplinesc în continuare cu regularitate sarcini și îndatoriri pentru locul de muncă sau pentru întreprindere, excluzând îndeplinirea obligațiilor legale sau administrative; (V) persoanele absente temporar de la lucru din alte motive, în cazul în care durata preconizată a absenței este de maximum 3 luni;
(iii) persoane care produc bunuri agricole destinate în cea mai mare parte vânzării sau schimbului în natură;
(iv) persoanele care lucrează în domeniul producției proprii, lucrătorii voluntari, stagiarii neremunerați și persoanele implicate în alte forme de muncă nu sunt incluse în categoria persoanelor ocupate pe baza acestor activități.
(3) În cazul în care rata medie anuală a inflației prognozate, utilizată pentru stabilirea salariului minim prevăzut la alin. (1), indică o modificare mai mică de 1%, salariul de bază minim brut garantat în plată se actualizează doar cu rata de creștere reală anuală a productivității muncii prognozate, conform prevederilor alin. (1).
(4) În situația în care atât rata medie anuală a inflației prognozate, cât și rata de creștere reală a productivității muncii prognozate indică modificări anuale de sub 1%, salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată rămâne cel puțin la nivelul anului curent.
(5) După actualizarea valorii salariului de bază minim brut garantat în plată conform alin. (1), (3) și (4), se calculează noul raport dintre salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată actualizat și câștigul salarial mediu brut lunar prognozat pentru anul următor.
(6) Valoarea obținută pentru acest raport se compară cu nivelul orientativ între 47%-52% al indicatorului de referință pentru evaluarea gradului de adecvare prevăzut la art. 164 alin. (4) lit. e) din Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.
(7) Dacă raportul dintre valoarea salariului de bază minim brut garantat în plată aplicând formula de la alin. (1) și câștigul salarial mediu brut lunar prognozat este mai mic de 52% se negociază în cadrul Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social între limitele nivelului orientativ al indicatorului de referință pentru evaluarea gradului de adecvare prevăzut la art. 164 alin. (4) lit. e) din Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Articolul 6
Corespondența dintre formula de calcul pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată prevăzută la art. 5 alin. (1) și criteriile stabilite la art. 4 alin. (1) este următoarea:
a) puterea de cumpărare a salariilor minime luând în considerare costul vieții se regăsește în formula de calcul prin rata inflației;
b) nivelul general al salariilor și distribuția acestora se regăsesc în formula de calcul prin raportul dintre salariul de bază minim brut și câștigul salarial mediu brut lunar;
c) rata de creștere a salariilor se regăsește în formula de calcul prin evoluția câștigului salarial mediu brut lunar avut în vedere ca numitor în raportul dintre salariul de bază minim brut și câștigul salarial mediu brut lunar;
d) nivelurile și evoluțiile productivității pe termen lung se regăsesc în formula de calcul prin rata de creștere reală a productivității muncii.
Articolul 7
Calendarul anual de implementare și de funcționare a mecanismului de stabilire a salariului minim are în vedere, în coordonare și cooperare interinstituțională, următoarele etape:
a) stabilirea obiectivelor cercetării cu consultarea partenerilor sociali în Comisia de dialog social din cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale până în luna mai a anului curent;
b) colectarea datelor necesare monitorizării și evaluării impactului de la Institutul Național de Statistică până la sfârșitul lunii septembrie a anului curent, pentru datele aferente anului precedent, și de la Comisia Națională de Strategie și Prognoză până în luna august a anului curent;
c) analiza indicatorilor socioeconomici, a scenariilor și a evaluării de impact ex ante și ex post și elaborarea Raportului anual privind actualizarea salariului minim până la data de 20 octombrie a anului curent;
d) diseminarea rezultatelor Raportului anual privind actualizarea salariului minim și propunerea de scenarii de majorare a salariului minim către partenerii sociali în luna octombrie a anului curent;
e) consultări/negocieri tripartite în cadrul Consiliul Național Tripartit pentru Dialog Social privind majorarea salariului minim în luna octombrie a anului curent;
f) decizia privind noul nivel al salariului minim, precum și pregătirea documentelor hotărârii Guvernului privind majorarea salariului minim în luna noiembrie a anului curent, cu aplicabilitate de la 1 ianuarie a anului următor aplicării etapelor de la lit. a)-e).
Prezenta hotărâre transpune parțial art. 5 alin. (1), art. 5 alin. (2) lit. d), art. 5 alin. (4), art. 5 alin. (6) și art. 7 partea introductivă, art. 7 lit. d) și art. 7 lit. e) ale Directivei (UE) 2022/2.041 a Parlamentului European și a Consiliului din 19 octombrie 2022 privind salariile minime adecvate în Uniunea Europeană, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 275 din 25 octombrie 2022.

PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Viceprim-ministru, ministrul finanțelor,
Tánczos Barna
Ministrul muncii, familiei, tineretului și solidarității sociale,
Simona Bucura-Oprescu
Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Marcel-Ioan Boloș
Ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului,
Bogdan-Gruia Ivan
Șeful Cancelariei Prim-Ministrului,
Ștefan-Radu Oprea
Ministrul afacerilor externe,
Emilian-Horațiu Hurezeanu
București, 6 februarie 2025.
Nr. 35.
––

HOTĂRÂRE nr. 35 din 6 februarie 2025

SURSA

Cât de utilă a fost această postare?

Faceți clic pentru a o evalua!

Rating mediu 5 / 5. Numărul de voturi: 1

Nici un vot până acum! Fii primul care votează această postare.

Lasă un răspuns