Linie feroviară de mare viteză în Polonia

O linie feroviară de mare viteză de 480 km urmează să fie construită în Polonia până în 2035. Aceasta va conecta patru dintre cele mai mari cinci orașe ale țării și, de asemenea, un aeroport care urmează să fie construit de la zero. Polonia ar putea obține majoritatea materialelor și componentelor necesare pentru construirea și exploatarea liniei din producția internă, având în vedere industria feroviară în creștere din țară.
Construcția liniei feroviare de mare viteză face parte din planul autorităților din Varșovia de a face posibilă călătoria între principalele orașe ale țării în 100 de minute. Explicațiile au fost oferite unui grup restrâns de jurnaliști, inclusiv autorului acestui articol, de către Michał Jasiak, director general adjunct pentru strategia feroviară la Centralny Port Komunikacyjny (CPK), compania poloneză de stat responsabilă cu investițiile în transporturi.
Este cel mai mare proiect de infrastructură realizat vreodată în Polonia, în valoare de 140 de miliarde de zloți (aproximativ 32,5 miliarde EUR), au explicat oficialii CPK jurnaliștilor străini la Varșovia. Aceștia au prezentat, de asemenea, unele elemente noi ale proiectului, care ies din tiparele stabilite de alte legături feroviare de mare viteză din Europa și din alte părți ale lumii.
Proiectul de cale ferată va fi coordonat cu transportul auto în toate regiunile din Polonia prin care va trece. În altă ordine de idei, a fost aleasă o abordare mult mai prietenoasă, ca să spunem așa, pentru exproprierea terenurilor (multe hectare) și a clădirilor rezidențiale care vor fi necesare pentru construirea liniei. „Vom oferi condiții foarte favorabile pentru achiziționarea de case de către cei expropriați, pentru a minimiza impactul social al proiectului. Pe de o parte există proteste împotriva exproprierilor, ceea ce este inevitabil, pe de altă parte există autorități locale care ne presează cu întrebări cu privire la momentul în care linia va fi gata. Ceea ce putem spune cu siguranță este că facem tot posibilul pentru a limita impactul proiectului asupra comunităților mici”, a declarat Michał Jasiak.
Din acest punct de vedere, este, de asemenea, o premieră. În general, liniile feroviare de mare viteză au stații doar în orașe foarte mari. Ei bine, noua linie din Polonia va avea o stație într-un oraș mic, și anume Brzeziny, pe tronsonul Varșovia-Lodz. Conform ultimului recensământ din decembrie 2021, orașul avea o populație de doar 12 326 de locuitori. Și alte orașe mici sunt luate în considerare pentru a construi stații în care să oprească trenurile de mare viteză, tocmai pentru a infirma ideea larg răspândită că o astfel de linie este destinată să servească doar intereselor cetățenilor din marile aglomerări urbane.

 

Licitația pentru primul tronson va fi lansată în 2025

Dar să analizăm mai îndeaproape aspectele majore ale acestei linii de cale ferată planificate de autoritățile din Varșovia. Acesta nu este doar un proiect pus pe hârtie pentru a „intoxica” opinia publică cu promisiuni care nu au nicio șansă de a fi realizate. Licitația pentru primul tronson (Varșovia-Lodz) va fi lansată anul viitor, conform calendarului oficial, iar 25 de companii importante și-au exprimat deja interesul de a participa. Pentru acest tronson, a fost obținută, de asemenea, autorizația de mediu de la autoritățile de mediu competente. De asemenea, a fost obținută o autorizație de construcție pentru tunelul de aproximativ 6 km pe sub orașul Lodz.
Linia va avea forma literei Y (acesta este și numele proiectului). Va începe în Varșovia, va trece prin aeroportul nou construit (la care vom reveni), Lodz, iar din Sieradz se va ramifica spre orașele Poznan și Wroclaw. În total, va avea o lungime de 480 de kilometri.
Revenim la calendarul oficial al proiectului. Rezultatele licitației care va fi lansată pentru primele două secțiuni (Varșovia-Lodz și Sieradz-Poznan) vor fi anunțate în 2026, când va fi ales câștigătorul, în timp ce lucrările efective de proiectare și construcție sunt programate să înceapă un an mai târziu. Linia feroviară de mare viteză Varșovia-Lodz ar urma să fie finalizată în 2032. Celelalte două tronsoane, Lodz- Wroclaw și Sieradz-Poznan, sunt programate pentru finalizare în 2034-2035.
Linia va fi proiectată și construită în așa fel încât cea mai rapidă secțiune a liniei va fi de 350 km/oră, iar trenurile vor circula cu 320 km/oră pe această secțiune. Pe cele mai lente secțiuni ale noii legături feroviare, nu vor fi acceptate viteze mai mici de 200 km/h.

SURSA

Cât de utilă a fost această postare?

Faceți clic pentru a o evalua!

Rating mediu 0 / 5. Numărul de voturi: 0

Nici un vot până acum! Fii primul care votează această postare.

Lasă un răspuns