În 2023, în UE au avut loc 1 567 de accidente feroviare semnificative, soldate cu 841 de morți și 569 de răniți grav.
În ciuda unei ușoare creșteri în 2022, numărul accidentelor feroviare semnificative a scăzut treptat din 2010, cu 662 de accidente mai puține în 2023 decât în 2010 (-29,7%).
În 2023, mai mult de jumătate din decesele cauzate de accidentele feroviare din UE au implicat persoane neautorizate pe șine (58,4%) și mai mult de un sfert au avut loc la trecerile la nivel (26,6%).
În 2023, în UE au fost raportate 1 567 de accidente feroviare grave. În total, 841 de persoane și-au pierdut viața în aceste accidente, în timp ce alte 569 de persoane au fost grav rănite. La nivelul UE, numărul de decese în accidente feroviare a scăzut treptat în ultimii 13 ani, de la 1 245 în 2010 la 841 în 2023, ceea ce reprezintă o scădere cu 32,4%. Cu toate acestea, trebuie remarcat faptul că, în perioada 2019-2021, scăderile numărului de accidente feroviare, de decese și de persoane grav rănite au coincis cu o scădere puternică a transportului feroviar de călători cauzată de pandemia COVID-19. Creșterea mare a muncii la distanță și a școlarizării la domiciliu, combinată cu recomandările de a evita călătoriile inutile în timpul pandemiei, a contribuit la reducerea la aproape jumătate a transportului feroviar de călători în UE – pentru mai multe detalii, consultați articolul privind statisticile privind transportul feroviar de călători. Odată cu sfârșitul restricțiilor, traficul feroviar a crescut semnificativ, ceea ce poate explica creșterea observată a numărului de accidente și, în consecință, a numărului de decese în 2023 față de 2021 (+23,1 %).
Sinuciderile care au loc pe căile ferate sunt raportate separat. Cu 2 371 de cazuri raportate în 2023, numărul sinuciderilor a depășit cel al victimelor reprezentate de accidentele feroviare.
Eurostat publică datele colectate de Agenția Uniunii Europene pentru Căi Ferate (ERA) în baza sa de date cu difuzare gratuită. Aceste informații sunt, de asemenea, publicate de ERA. Trebuie remarcat faptul că nu există căi ferate în țările UE Cipru și Malta, nici în Islanda, țară SEE/AELS.
Numărul accidentelor feroviare a rămas stabil în UE în 2023
1 accident feroviar în plus în UE în 2023 față de 2022 (+0,1%)
Numărul accidentelor feroviare semnificative în UE a scăzut aproape continuu între 2010 și 2020, singurele excepții fiind o creștere puternică în 2014 (+6,7%) și o ușoară creștere în 2017 (+2,1%). În 2021, numărul accidentelor semnificative a crescut cu (+4,3%) și a crescut din nou cu 172 în 2022 comparativ cu 2021, ajungând la un total de 1 566 de accidente (+12,3%). Siguranța feroviară s-a îmbunătățit în general în UE, cu 662 de accidente mai puține în 2023 față de 2010, o reducere de 29,7%. După creșterea bruscă din 2014, scăderea față de anul precedent a fost deosebit de pronunțată în 2015 (-12,8%). Creșterea numărului de accidente din 2021 până în 2023 a vizat toate categoriile de accidente, cu excepția a două: numărul deraierilor a scăzut cu -12,5%, ajungând la 70 de accidente în 2023, iar numărul accidentelor la trecerile la nivel cu -6,8%, ajungând la 399. Toate celelalte categorii au crescut: incendii la materialul rulant (+17,7%), accidente ale persoanelor provocate de materialul rulant în mișcare (cu excepția sinuciderilor) (24,5%) și coliziuni (43,3%), până la 139 de accidente în 2023. Categoria „alte accidente feroviare semnificative” a rămas stabilă la 96 de accidente.
Cifrele privind accidentele pentru țările UE sunt comparabile începând cu 2010, ca urmare a punerii în aplicare a unor definiții comune în toate țările. Înainte de 2010, Belgia, Polonia și Slovacia raportau în general toate accidentele feroviare, în loc să raporteze doar accidentele semnificative. Prin urmare, începând cu 2010, s-a înregistrat un număr mai mic de accidente în mai multe categorii, comparativ cu anii anteriori. Privind cifrele detaliate pentru 2023 privind accidentele feroviare semnificative (figura 1), cea mai mare categorie la nivelul UE a fost cea a accidentelor provocate persoanelor de materialul rulant în mișcare, cele 843 de accidente înregistrate reprezentând 54% din total. De obicei, aceste accidente implică persoane aflate pe calea ferată (persoane neautorizate sau intruși) care sunt lovite de un tren în mers. Accidentele la trecerile la nivel, inclusiv pietonii, reprezintă cealaltă categorie principală, cu un număr total de 399 de accidente în 2023 (25% din total). Împreună, aceste două categorii au reprezentat 79% din numărul total de accidente feroviare din UE.
Sursa:ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Railway_safety_statistics_in_the_EU
One thought on “Statistici privind siguranța feroviară în UE”