Proiectul de Ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii privind modificarea Ordinului ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 1816/2005 privind aprobarea Regulamentului pentru circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare – nr. 005
Având în vedere prevederile art.16, alin. (2), lit. i) din Ordonanța de urgență nr. 73/2019 privind siguranţa feroviară, ,,Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română îndeplinește, în principal, atribuţii privind monitorizarea, promovarea şi, dacă este cazul, aplicarea şi actualizarea cadrului de reglementare în domeniul siguranţei, inclusiv sistemul de norme naţionale”.
La data de 27 august 2021 Agenţia Uniunii Europene pentru Căile Ferate (ERA) a transmis României o listă cu 40 de observații asupra normelor naţionale propuse de România pentru introducerea în noua bază de date SRD (Single Rule Database), respectiv normele care constituie condiţii de acordare a certificatului unic de siguranţă pentru operatorii de transport feroviar. Contextul general al emiterii respectivelor observații îl reprezintă acțiunea de „asanare” a normelor naţionale de siguranţă feroviară din România, inițiată de către ERA.
Una din observațiile transmise de către ERA privește Ordinului Ministerului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului nr. 1816/2005 din 26 octombrie 2005 privind aprobarea Regulamentului pentru circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare – nr. 005. Conform acestor observații, actul normativ în cauză conţine prevederi care pot fi transferate în procedurile proprii ale administratorului/gestionarilor de infrastructură, precum şi suprapuneri cu legislaţia europeană.
Conform observațiilor ERA, „aspectele legate de întreţinerea macazurilor şi aparatelor de cale sunt legate de administratorul/gestionarii de infrastructură şi nu ar trebui să reprezinte o normă naţională. Unele părţi din aceasta pot reprezenta o normă naţională, însă alte părţi contravin în mod clar STI (respectiv, compunerea trenului) şi sunt acoperite de sistemul de management al siguranţei”.
În conformitate cu prevederile Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2023/1693 al Comisiei din 10 august 2023 de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2019/773 privind specificația tehnică de interoperabilitate referitoare la subsistemul „exploatare și gestionarea traficului” al sistemului feroviar din Uniunea Europeană (Text cu relevanță pentru SEE), „până la 28 iunie 2024, întreprinderile feroviare și administratorii de infrastructură trebuie să își modifice sistemul de management al siguranței definit la articolul 9 din Directiva (UE) 2016/798, în conformitate cu cerințele prevăzute în anexa la prezentul regulament”.
Descarcă: