Standard Ethics a publicat un nou studiu privind industria europeană de gestionare a infrastructurii feroviare, axat pe durabilitate.
Standard Ethics a publicat studiul „Making tracks towards Sustainability: an overview of the European railway infrastructure management industry”. Scopul studiului este de a oferi o imagine de ansamblu a nivelului de durabilitate atins de principalii administratori de infrastructură feroviară din Uniunea Europeană și din mai multe țări din afara UE, cum ar fi Norvegia, Elveția și Regatul Unit.
Analiza, realizată de Standard Ethics, a analizat cel mai mare operator din fiecare stat membru al UE
(cu excepția Ciprului și a Maltei, care nu au linii de cale ferată) și cel mai mare operator din trei dintre principalele țări din afara UE, precum Norvegia, Elveția și Regatul Unit. Eșantionul cuprinde un total de 28 de companii: 25 de companii din cele 27 de țări ale UE și 3 operatori din afara UE (Norvegia, Elveția și Regatul Unit).
Studiul s-a bazat pe patru „întrebări” care pot fi rezumate după cum urmează:
1) dacă s-a realizat egalitatea de gen la nivelul conducerii superioare și al consiliului de administrație;
2) dacă există o politică de „egalitate” de gen;
3) dacă a fost luat un angajament public legat de obiective de mediu specifice;
4) dacă a fost introdusă o politică privind inteligența artificială.
Din studiu reies următoarele puncte-cheie:
-aproximativ 35 % din eșantion a realizat egalitatea de gen la nivelul consiliilor de administrație de rang înalt (cum ar fi în cadrul consiliului de administrație)
-niciuna dintre companiile analizate nu publică și nu adoptă o politică privind egalitatea de gen și doar 12% (3 din 26 de companii) abordează echilibrul de gen sau adoptă o politică de diversitate și incluziune
-42% dintre companii își comunică angajamentul față de obiective de mediu specifice
-nici o companie nu a publicat o politică privind inteligența artificială
În concluzie, acest studiu ilustrează faptul că, în ciuda unor inițiative promițătoare și a încercărilor în curs de desfășurare pentru a respecta multe dintre criteriile care definesc durabilitatea, mai sunt încă multe piste de parcurs pentru ca administratorii europeni de infrastructură feroviară să devină mai sustenabili și să se alinieze la orientările internaționale stabilite de Organizația Națiunilor Unite, OCDE și Uniunea Europeană. Există mai multe provocări cu care sectorul trebuie încă să se confrunte, cum ar fi: o mai bună divulgare și o mai bună calitate a documentației ESG; trecerea de la noțiunea de „echilibru” la cea de „egalitate” în ceea ce privește politicile de gen; luarea în considerare a inteligenței artificiale nu doar ca o tehnologie inovatoare, ci și ca un element care are un impact asupra temelor ESG. Provocările de mediu sunt cele care par a fi abordate cel mai bine prin politici de management mai conștiente de mediu, prin electrificarea liniilor de cale ferată și prin utilizarea de materiale inovatoare.
Standard Ethics este o agenție independentă de evaluare a rapoartelor de sustenabilitate cu sediul la Londra, cunoscută pentru studiile sale privind finanțarea sustenabilă și ESG (mediu, social și guvernanță). În 2001, a introdus o abordare standardizată a ratingurilor de sustenabilitate. Din punct de vedere metodologic, aceasta separă responsabilitatea socială a întreprinderilor (RSI) de sustenabilitate, considerând-o pe aceasta din urmă ca fiind o abordare globală și sistemică a cărei definiție nu este dată de o singură entitate, ci de instituții internaționale.